Netrukus pajudės LEADER programos paramos traukinys

Kovo 2 dieną Šakių krašto Vietos veiklos grupės (toliau VVG) administracijos darbuotojos pradėjo seriją konsultacinių seminarų, kurių metu visų rajono nevyriausybinių organizacijų (toliau NVO) atstovus supažindins tik praėjusią savaitę patvirtintomis taisyklėmis pretenduojantiems į ES paramą pagal Kaimo plėtros programą. Pirmieji naujienas išklausė Šakių ir Sintautų seniūnijų bendruomenių centrų atstovai. Jie, kaip ir kitos rajono NVO, jau nuo šių metų kovo galės teikti paraiškas paramai gauti pagal parengtus vietinius projektus.

Šakių viešojoje bibliotekoje kovo 2 dieną prasidėjo pažintinių seminarų ciklas. Jų metu Šakių krašto VVG administracijos darbuotojos supažindins visų rajono NVO atstovus su vasario 26-ąją patvirtintomis bendrosiomis ir specialiosiomis Šakių krašto VVG taisyklėmis. Kurios reglamentuoja tvarką teikiant paraiškas pagal 2007-2013 metų Kaimo plėtros programos LEADER kryptį. Įgyvendinat dar 2008 metais patvirtintą Šakių krašto integruotos vietos plėtros strategijos „Gyvensenos kokybės gerinimas Šakių rajono kaimo vietovėse“ priemones.

Prioritetai – „Kaimo gyvenviečių infrastruktūros gerinimas ir paslaugų infrastruktūros plėtra“ (kaimo viešosios infrastruktūros plėtra ir materialinės bazės stiprinimas); „Bendruomeninio verslumo skatinimas ir tradicinių amatų puoselėjimas“ (skatinti bendruomeninių socialinių ir kultūrinių  paslaugų plėtrą bei tradicinių amatų puoselėjimą, stiprinant bendruomeninį verslumą kaime); Bendruomeninės gyvensenos organizavimas ir bendradarbiavimo pagrindų formavimas“ (socialinės kultūrinės veiklos projektavimas bei kaimo gyventojų užimtumo ir užsiėmimo organizavimas); „Bendruomeniškumo ugdymas bei partnerystės  ir bendradarbiavimo stiprinimas“ (bendruomeninės veiklos plėtojimas, vaikų ir jaunimo užimtumo ir užsiėmimo organizavimas bei gerosios patirties sklaida); „Bendruomeninių renginių  organizavimas ir socialinės atskirties mažinimas“ (bendruomenių ir kaimo gyventojų aktyvinimas bei socialinę atskirtį patiriančių žmonių įtraukimas į bendruomeninį gyvenimą).

Planuojama, kad pagal parengtą strategiją, pretenduodamos į ES paramą su įvairiausiais vietiniais (arba dar vadinamais minkštaisiais) projektais rajono NVO gali tikėtis nuo 35 iki 100 tūkst. litų paramos. Šių pažintinių seminarų metu Šakių krašto VVG administracijos darbuotojos Ilma Žukauskienė ir Jurgita Makūnaitė pateikia rajono NVO atstovams bendrųjų ir specialiųjų taisyklių santraukas, trumpai apžvelgia paraiškos ES paramai gauti niuansus.

Pirmieji pažintinį seminarą išklausę Šakių ir Sintautų krašto bendruomenių atstovai didelių netikėtumų nesužinojo. Kaip po renginio kalbėjo sintautiškis Raimondas Daniliauskas, toms bendruomenėms, kurios jau ir iki šiol yra rengusios ne vieną projektą ES paramai gauti, didelių sunkumų nekils. Vienas naujas keblumas – privaloma tvarka laikytis Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimų. Kadangi visos paraiškų teikimo taisyklės numato itin didelę paraišką teikiančiojo (šiuo atveju kaimiškosios bendruomenės centro ar kitos NVO) atsakomybę, tai bet koks nukrypimas nuo privalomų taisyklių ar tvarkų gali lemti NVO rimtus finansinius praradimus.

Tačiau yra ir savotiškų gerųjų naujovių: privalomą 20 proc. prisidėjimą prie bendros projekto vertės NVO galės įforminti tiek natūra (turtu ir pan.), tiek neatlygintinu savanorišku darbu. Kurio skaitinė išraiška, bent jau šiuo metu (nustato Statistikos departamentas, atlikęs tyrimus), siekia apie 14 litų per valandą. Be to, papildomų balų pateiktus projektus vertinant pridės projektų partnerių turėjimas, dalyvavimas ankstesnėse ES paramos programose ir kt. visa tai ra apibrėžta pakankamai išsamiai sudėliotose tiek bendrosiose, tiek specialiosiose paraiškų teikimo taisyklėse. Kurias rengė (žinoma, vadovaujantis privalomais tokio pobūdžio veiklos dokumentais) Šakių krašto VVG administracija, ne karta tikrino tiek Nacionalinė mokėjimo agentūra, tiek Šakių krašto VVG valdyba.

Šių taisyklių patvirtinimo šakiečiai laukė maždaug nuo praėjusių metų rugsėjo. O jau dabar visų rajono NVO laukia rimtas darbas: tie, kas jau yra parengę arba bebaigią rengti vietinius projektus, jau gali dėliotis paraiškos paramai gauti gaires; kiti jau gali dėlioti savo idėjas projektuose. Jau nuo šių metų kovo vidurio prasidės paraiškų paramai gauti teikimas, truksiantis visą mėnesį. Prognozuojama, kad procesas nuo paraiškos teikimo iki prašymo skirti paramą gali trukti ne vieną ir ne du mėnesius. Tai priklausys ir nuo to, kaip sparčiai NVO teiks paraiškas, kiek kartų bus nutarta NVO tikrinti ir t.t.

Išsami informacija apie bepajudėjusį ES paramos kaimiškosioms vietovėms traukinį interneto tinklapiuose www.nma.lt, www.sakiai.lt. Patariamosios pagalbos tikino neatsakysiančios ir Šakių krašto VVG administracijos darbuotojos, reziduojančios Šakių viešosios bibliotekos senajame pastate. Tačiau moterys griežtai atmetė bet kokią tikimybę protekcionizmui ar realiai pagalbai tiek rengiant projektą, tiek teikiant paraišką paramai gauti – Šakių krašto VVG administracija, kaip Šakių krašto vietos plėtros strategijos įgyvendintoja, bus labiau patariančioji – kontroliuojančioji institucija.

Bene vienas svarbiausių prasidėsiančio proceso niuansų – pateiktų projektų vertinimas. Ypač – pagal vietos projektų naudos ir kokybės kriterijus. Tikimasi, kad pakankamai aktyvios rajono NVO gali parengti gerokai daugiau projektų nei kad bus galimybė gauti paramą. Tad svarbus kiekvienas niuansas. Pristatomose taisyklėse numatomi tokie galimi didžiausi projektų vertinimo balai:

Eil. Nr.

Kriterijai

Maksimalus balų  skaičius

1.

Vietos projekto rezultatų  poreikis ir naudos pagrįstumas

30

1.1.

Vietos projekto rezultatai atitinka tikslinės grupės poreikius

5

1.2.

Vietos projektas teikia adekvačią  naudą, palyginti su sąnaudomis, kurių reikia planuojamiems vietos projekto rezultatams pasiekti

7

1.3.

Pagrįstas vietos projekto rezultatų būtinumas

5

1.4.

Pareiškėjas prisideda prie vietos projekto nuosavomis lėšomis:

Ne mažiau 5 proc. nuo bendros projekto vertės (skiriama 50 proc. balo)

Ne mažiau 10 proc. nuo bendros projekto vertės (skiriama 100 proc. balo)

 
6

1.5.

Pagrįstas vietos projekto rezultatų papildomas socialinis-ekonominis poveikis

4

1.6.

Pagrįstas vietos projekto poveikis regionų plėtros skirtumų mažinimui

3

2.

Gebėjimai įgyvendinti vietos projektą

30

2.1.

Vietos projekto veiklos sritys aiškiai apibrėžtos

6

2.2.

Vietos projekto veiklos sritys aiškiai pagrįstos

5

2.3.

Vietos projekto veiklos sritys racionaliai išdėstytos laike

5

2.4.

Aiškus atsakomybės už  vietos projekto įgyvendinimą pasiskirstymas

6

2.5.

Pagrįsta, kad pareiškėjas turi gebėjimų įgyvendinti vietos projektą

8

3.

Vietos projekto atitiktis Strategijai

40

3.1.

Vietos projekto įgyvendinimas organizuojamas partnerystėje

7

3.2.

Vietos projekto įgyvendinimas rėpia kelias gyvenamąsias vietoves

7

3.3.

Pareiškėjas turi papildomus koofinansavimo šaltinius (be savivaldybės ir nuosavų lėšų)

6

3.4.

Vietos gyventojų, pasinaudosiančių  projekto rezultatais, skaičius:

Nuo 50 iki 100 (skiriama 30 proc. balo)

Nuo 100 iki 300 (skiriama 60 proc. balo)

Nuo 300 iki 500 (skiriama 80 proc. balo)

Daugiau nei 500 (skiriama 100 proc. balo)

 
 
10

3.5.

Pareiškėjas dalyvavo vietos plėtros strategijos rengime

10

Iki šių metų kovo 9 dienos Šakių krašto VVG administracija pažintinius seminarus surengs ir likusių rajono seniūnijų NVO atstovams.